Yoga en gezondheid

 

Hoe weet ik of yoga iets voor mij is?
Het is lastig om te 'weten'of yoga iets voor je is. Yoga gaat namelijk veelal niet om weten maar om ervaren. De enigste manier om te ervaren of het iets voor je is door het uit te proberen.
Over het algemeen kan een vergroting van innerlijke rust en ontspanning, werken aan flexibiliteit en algeheel welzijn een motivatie zijn om aan yoga te doen.
Wil jij ervaren wat yoga voor jou kan betekenen en hoe het voelt voor je lichaam en geest? Doe dan eens mee aan een gratis introductieles of aan onze beginnerscursus . Daarnaast kun je bij ons inspirerende workshop volgen.

Hoe ziet een yogales eruit?
Tijdens een yogales doe je actieve of rustige, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen en leer je je adem te beheersen. Je geest wordt kalm door meditatie, gerichte aandacht en ontspanning. Voor het grootste effect en om blessures te voorkomen, is het belangrijk om yogahoudingen op de juiste manier en op je eigen niveau uit te voeren. Onze yogadocenten begeleiden je daarom bij elke houding en beweging op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak. Zo ontdek je op een veilige manier je eigen grenzen en leer je verdieping te brengen in je yoga-oefeningen. De sfeer tijdens de yogalessen is geconcentreerd en gefocust en aan het einde rustgevend.We besluiten de les met een heerlijke, lange ontspanning, zodat je je dag met hernieuwde energie kunt vervolgen, of heerlijk ontspannen de avond in kan gaan.  

Ben ik wel geschikt om yoga te volgen?
Yogaplace gelooft dat yoga voor iedereen is. Met Ashtanga Vinyasa Yoga - Level 1, Mysore Style Yoga - Level 1, Easy Flow Yoga en Yin Yoga kan iedereen beginnen. Dit zijn namelijk rustige yogavormen waarbij rust en het verkennen van de grenzen van je lichaam centraal staan. Je fysieke conditie maakt niet uit, omdat je de oefeningen altijd binnen je eigen grenzen doet. Je voelt het zelf als je eraan toe bent om door te groeien naar fysiek actievere yogavormen zoals Ashtanga Yoga. Houd daarbij altijd in het achterhoofd dat yoga in de basis niet draait om hoe een houding eruit ziet of hoe goed je een houding uitvoert. Het draait erom wat je in de houding ervaart en wat deze voor jouw doet.

Welke mogelijkheden zijn er om als beginner te starten met yoga?
Als je nog onbekend bent met yoga, zijn er drie mogelijkheden: een proefles, de beginnerscursus en de reguliere lessen. Kies wat het beste bij jou past:

  • Proefles: Bij yogaplace mag je als nieuw lid altijd een vrijblijvende proefles volgen om te ervaren hoe het is en om de smaak en sfeer te proeven. Klik hier om te lezen hoe dat werkt. 
  • Beginnerscursus: acht weken lang krijg je op een vaste dag een yogales, waarin je de basisbeginselen van oefeningen, ademhaling en meditatie leert. Klik hier voor een actueel overzicht van de cursussen. 
  • Reguliere lessen: kies een yogavorm die je aanspreekt. Vervolgens helpt je yogaleraar je, zodat je je snel thuis voelt in de bewegingen.

Zijn er contra indicaties voor het doen van yoga?
Hoewel yoga kan helpen in het geval van onderstaande kwalen, zouden deze lichamelijke toestanden in een critieke vorm ook voor een contra-indicatie kunnen zorgen. Het is verstandig om, als je jezelf herkent in (een van) onderstaande punten, eerst je huisarts te raadplegen. In vele gevallen is het namelijk juist heel goed om met deze indicaties yoga te doen. Is dit bij jou van toepassing? Neem graag contact met ons op om jou specifieke situatie te bespreken. 

  • Migraine (stevige, meestal terugkerende hoofdpijn)
  • Hartproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Gewrichtsproblemen
  • Pees- en spierproblemen
  • Problemen met de nek
  • Hernia
  • Verschoven ruggenwervels
  • Zwangerschap (in sommige gevallen)

Ik heb een blessure, kan ik meedoen met yoga?
Als je een blessure hebt, vraag je liefst een huisarts om advies. Als yoga tot de mogelijkheden behoort, overleggen wij met je welke yogavorm te combineren is met jouw blessure. Er zijn verschillende rustige yogavormen die jouw lichaam de kans geven om te herstellen, of juist jouw grenzen met kleine stapjes laten verleggen. Vaak is yoga bij een blessure heel erg aan te raden om het lichaam te laten helen en herstellen.  

Ik ben zwanger, kan ik meedoen met yoga?
Heb je al een stabiele yogapractice en wordt je zwanger, dan kun je gerust door blijven practicen volgens de richtlijnen die gelden bij zwangerschap. Heb je nog nooit yoga gedaan en wil je starten naar aanleiding van je zwangerschap ben dan extra voorzichting en zacht voor jezelf. Stijlen als yoga nidra en yin passen dan fijn. Luister bij zwangerschap extra goed naar je lichaam. Voel je vrij om tijdens de practice water te drinken, naar het toilet te gaan en uit de houdingen te komen, zoals het je uitkomt. Vertel je docent vooraf hoe je voelt en blijf hierover tijdens de practice in interactie. 

  • Eerste trimester
    Wanneer zwangerschap is bevestigd: officieel geen Ashtanga Yoga. In deze periode is het van belang dat de placenta zich goed kan hechten. Zwangerschapsyoga en yoga nidra zijn zeker aan te raden.  
  • Vanaf tweede trimester
    Zorg ervoor dat je lichaamstemperatuur niet te hoog wordt. Drink voldoende, ook tijdens de yogapractice (kleine slokjes). Ujjayi ademhaling mag op een zachte manier worden uitgevoerd. 

Iedere zwangerschap is uniek, bespreek samen met de docent wat wel en niet kan maar voel vooral je eigen lichaam. 

Ik heb mijn menstruatie cyclus, kan ik meedoen met yoga?
Menstrueer je, dan kun je omgekeerde houdingen beter niet doen. Deze gaan namelijk op dat moment tegen de natuurlijke beweging van het lichaam in. Ook kun je er beter voor zorgen dat jouw lichaam niet te warm wordt, met een zachtere ademhaling en een rustiger tempo. Ook is het belangrijk te voelen wat het lichaam aangeeft, voor iedere vrouw is de menstruatie anders en er is geen one size fits all.

Moet ik voor yoga lenig zijn?
Nee absoluut niet. Bij yoga gaat het er niet om hoe ver je komt in een houding. Belangrijker is het dat je je bewust wordt van jouw lichaam door ademhaling en beweging. Fysieke blokkades leer je snel kennen en door deze aandacht aan te geven, zal jouw lichaam langzaam ruimte krijgen en wellicht ook leniger worden en openen.

Waar moet ik bij yoga aan denken in het kader van mijn gezondheid?
Informeer de docent altijd (voor de les) over veranderingen in jouw gezondheid, bijvoorbeeld als je een blessure hebt of een andere gezondheidskwestie.  Vooroverbuigingen zijn juist wel heel goed om lage rugpijn te verzachten.

Wat is het beste moment voor yoga?
Het ideale moment voor dynamische yoga is ’s-ochtends vroeg, op een nuchtere maag. Doe je later op de dag yoga, dan is het verstandig om minimaal anderhalf uur voor de les niet te eten. Daarnaast is het niet raadzaam tijdens en direct na de les te drinken. Daarnaast zijn er ook passieve vormen van yoga zoals yoga nidra of meditatie, deze vormen van yoga passen ook fijn in de avond.
Voor de Mysore-self practice raden we je af om deze te beoefenen op Volle Maan- of Nieuwe Maan-dagen. De cyclus van de maan heeft namelijk invloed op lichaam en geest.

Neem contact op

Share the love!

Gratis Proefles