Over yoga en gezondheid

 

Hoe weet ik of yoga iets voor mij is?

Wil jij ervaren wat yoga voor jou kan betekenen en hoe het voelt voor je lichaam en geest? Doe dan eens mee aan een gratis introductieles of aan onze beginnerscursus (duur acht weken). Daarnaast kun je bij ons inspirerende workshop volgen. In januari ben je van harte welkom op onze Open Dagen. Voor meer informatie kun je ons bellen, mailen of binnenlopen op een van onze locaties voor een kopje thee! 

 

Hoe ziet een yogales eruit?

Tijdens een yogales doe je actieve of rustige, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen en leer je je adem te beheersen. Je geest wordt kalm door meditatie, gerichte aandacht en ontspanning. Voor het grootste effect en om blessures te voorkomen, is het belangrijk om yogahoudingen op de juiste manier en op je eigen niveau uit te voeren. Onze yogadocenten begeleiden je daarom bij elke houding en beweging op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak. Zo ontdek je op een veilige manier je eigen grenzen en leer je verdieping te brengen in je yoga-oefeningen. De sfeer tijdens de yogalessen is geconcentreerd en gefocust en aan het einde rustgevend.We besluiten de les met een heerlijke, lange ontspanning, zodat je je dag met hernieuwde energie kunt vervolgen, of heerlijk ontspannen de avond in kan gaan. Voor het optimale comfort is de ruimte in Maastricht verwarmd door vloerverwarming in de zaal en wordt de lucht gezuiverd.

 

Ben ik wel geschikt om yoga te volgen?

Yogaplace gelooft dat yoga voor iedereen is. Met Ashtanga Vinyasa Yoga - Level 1, Mysore Style Yoga - Level 1, Easy Flow Yoga en Yin Yoga kan iedereen beginnen. Dit zijn namelijk rustige yogavormen waarbij rust en het verkennen van de grenzen van je lichaam centraal staan. Je fysieke conditie maakt niet uit, omdat je de oefeningen altijd binnen je eigen grenzen doet. Je voelt het zelf als je eraan toe bent om door te groeien naar fysiek actievere yogavormen zoals Ashtanga Yoga.

 

Welke mogelijkheden zijn er om als nieuweling te starten met yoga?

Als je nog onbekend bent met yoga, zijn er drie mogelijkheden: de beginnerscursus, het basisweekend en de reguliere lessen. Kies wat het beste bij jou past:

  • Beginnerscursus: acht weken lang krijg je op een vaste dag een yogales, waarin je de basisbeginselen van oefeningen, ademhaling en meditatie leert.
  • Yoga Basisweekend: dit is een weekendcursus, van twee middagen en vier vrij in te vullen yogalessen in het reguliere lesrooster, waarin je de grondbeginselen van yoga leert en deze tijdens de lessen ervaart. 
  • Reguliere lessen: kies een yogavorm die je aanspreekt. Vervolgens helpt je yogaleraar je, zodat je je snel thuis voelt in de bewegingen.

 

Ik heb een blessure, kan ik meedoen met yoga?

Als je een blessure hebt, vraag je liefst een huisarts om advies. Als yoga tot de mogelijkheden behoort, overleggen wij met je welke yogavorm te combineren is met jouw blessure. Er zijn verschillende rustige yogavormen die jouw lichaam de kans geven om te herstellen, of juist jouw grenzen met kleine stapjes laten verleggen.

 

Moet ik voor yoga lenig zijn?

Nee, bij yoga gaat het gaat er niet om hoe ver je komt in een houding. Belangrijker is het dat je je bewust wordt van jouw lichaam door ademhaling en beweging. Fysieke blokkades leer je snel kennen en door deze aandacht aan te geven, zal jouw lichaam langzaam ruimte krijgen en wellicht ook leniger worden en openen.

 

Waar moet ik bij yoga aan denken in het kader van mijn gezondheid?

Informeer de docent altijd (voor de les) over veranderingen in jouw gezondheid, bijvoorbeeld als je een blessure hebt of een andere gezondheidskwestie. Menstrueer je, dan kun je omgekeerde houdingen beter niet doen. Deze gaan namelijk op dat moment tegen de natuurlijke beweging van het lichaam in. Ook kun je er beter voor zorgen dat jouw lichaam niet te warm wordt, met een zachtere ademhaling en een rustiger tempo. Vooroverbuigingen zijn juist wel heel goed om lage rugpijn te verzachten.

Heb je hier vragen over? Bespreek ze dan met je docent. 
Informeer je docent altijd als je zwanger bent, of zwanger wilt worden.

 

Wat is het beste moment voor yoga?

Het ideale moment voor yoga is ’s-ochtends vroeg, op een nuchtere maag. Doe je later op de dag yoga, dan is het verstandig om minimaal anderhalf uur voor de les niet te eten. Daarnaast is het niet raadzaam tijdens en direct na de les te drinken.

Voor de Mysore-self practice raden we je af om deze te beoefenen op Volle Maan- of Nieuwe Maan-dagen. De cyclus van de maan heeft namelijk invloed op lichaam en geest. Hier vind je daarover meer informatie.

 

Wat zijn 'bandha’s'? 

Bandha’s zijn energiesloten in je lichaam waardoor prana (levensenergie) gevoerd wordt naar de de juiste nadis (energiebanen). Dit is nodig om een gevoel van stabiliteit en lichtheid te ervaren in je yoga practice. Daarnaast voorkomt het blessures van met name je onderrug. Je bandha’s worden geactiveerd door bepaalde spieren diep in je lichaam op een subtiele manier aan te spannen. De yogadocent leert je dit tijdens de yogales.

 

Neem contact op

Share the love!

Huidige maanstand

Huidige Maanstand
Gratis Proefles