Je eerste yogales!

 

Wat zijn de basisprincipes van Yogaplace?

  • Bij Yogaplace verwachten wij dat het principe van ‘namasté’ wordt nageleefd. Dit is het gebaar van respect en vriendelijkheid, waarmee we de innerlijke schoonheid in eenieder erkennen.
  • Voor de meesten onder ons is yoga een moment van ontspanning zonder de stress van het dagelijks leven. Yoga is geen competitie, maar een manier om te luisteren naar jouw eigen lichaam, geest en emoties. Beweeg daarom met bewustzijn en focus op een sterke, gelijkmatige en zachte ademhaling. 
  • In de Ashtangalessen volg je een vaste volgorde om de voordelen van elke houding te ervaren, terwijl elke houding weer een effect heeft op de vorige en volgende houding. Zo breng je je lichaam in balans en bescherm je het optimaal. 
  • In je yoga-practice neem je één dag in de week rust. Dit vanwege de traditie, maar ook voor het herstel van je lichaam.
  • Ontspanning is heel belangrijk, ook voor het starten van meditatie. Neem hiervoor de tijd.

 

De volgende negen tips zorgen ervoor dat je tijdens je yogales bewust en positief met je lichaam, geest en emoties omgaat, óók ten opzichte van anderen:

  1. Kom op tijd. Neem de tijd om je docent en de anderen te begroeten en rustig je plek in te nemen. Je stoort de anderen als je te laat in de les komt.
  2. Bereid je je voor op de les. Ontspan je lichaam even door te liggen of een korte eigen meditatie te doen. Gelieve geen lange meditatie voorafgaande aan jouw Asana Practise te houden. Dit doe je thuis. In de shala kun je eventueel een korte Pranayama doen gevolgd door de Asana.
    De shala is een stilteruimte. Respecteer dit.
  3. Concentreer je op je ademhaling. Gebruik je uitademing om stress en spanning los te laten en je inademing om nieuwe energie en ruimte in te ademen. Concentreer je op het hier en nu.
  4. Luister naar de yogadocent. Wat de anderen doen is niet belangrijk, wel wat de docent zegt en doet. Concentreer je op de instructies door te luisteren, te kijken en naar binnen te keren. 
  5. Luister naar je lichaam. Er komt een punt waarop je niet verder kan (dat kan van moment tot moment verschillen), of dat een houding pijn doet. Zorg er voor dat je voor jezelf onderscheidt wat ‘zoete pijn’ is en wat echte pijn is. Echte pijn is niet goed, een stopteken van je lichaam. Je eigen grenzen ontdekken is prima, maar blijf luisteren naar je lichaam en geest. 
  6. Zorg dat je warm genoeg bent voor de afsluitende ontspanning. Als je het koud hebt, kun je niet goed ontspannen. Doe je sokken, een trui of een vest aan en leg een deken over je heen. Dekens zijn beschikbaar in de shala en werken verzorgend voor je lichaam.
  7. Aan het einde van de les ontspan je je hele lichaam (elk deel ervan) met een natuurlijke en ontspannen ademhaling. Blijf zo lang in de ontspanning dat je hartslag weer gedaald is en je volledig tot rust bent gekomen. 
  8. Kom rustig uit de ontspanning. Ga niet gelijk zitten na de ontspanning, maar neem de tijd om, na de diepe ademhaling, kleine bewegingen te maken, adem een keer diep in en uit, span je spieren even aan, rek je helemaal uit en rol naar je rechterzij. Kom vervolgens rustig tot zit en neem de tijd om je aandacht weer naar buiten te richten en goed aan te komen in het hier en nu. 
  9. Zorg ervoor dat je rustig de ruimte verlaat en houd buiten de shala rekening met de volgende les die start.

 

Welke kleding draag ik tijdens een yogales?

Tijdens een yogales beweeg je veel en kun je transpireren. Draag daarom sportkleding of andere gemakkelijk zittende kleding. Probeer te loszittende kleding te vermijden, zodat je niet door je kleding wordt gehinderd. Yoga doe je op blote voeten (sokken en schoenen hinderen je in je bewegingen). Ook sieraden en horloges kun je beter aflaten. Heb je lang haar? Dan is het handig om een haarband of een elastiekje mee te nemen.

 

Wat moet ik weten over het gebruik van de yogazaal, de ‘shala’, van Yogaplace?

  • De vloer van de shala is verwarmd. Je kunt vrij gebruikmaken van de beschikbare yogamatten, meditatiekussens, blokken en dekens. Deze materialen worden regelmatig gedesinfecteerd. Graag de gebruikte matten reinigen met de, in de kleedruimte aanwezige, mattenreiniger.
  • Neem alleen een klein handdoekje mee in de shala. Dit kun je gebruiken als hulpmiddel in je houdingen en eventueel over je ogen leggen tijdens de ontspanning. Aan het einde van de les kun je hiermee je mat mee schoonmaken. Overige spullen laat je achter in de kleedruimte, zodat de shala een rustige ruimte blijft. 
  • Bij Yogaplace Sittard is de vloer voorzien van stippen waarvoor je jouw mat kunt leggen als het wat drukker is. Zo heeft iedereen zijn eigen ruimte. 
  • De shala is een stilteruimte, respecteer dit. 
  • In de Ashtangalessen is de ruimte warm en kun je flink transpireren. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof in de ruimte is.

 

Mag ik behalve mijn handdoek andere spullen meenemen in de shala?

Bij het doen van je yoga-oefeningen is het prettig als je omgeving zo rustig en ruimtelijk mogelijk is. Daarom laat je tassen en overige spullen liever achter in de kleedruimte. Een handdoek, vestje of andere yoga-gerelateerde gebruiksvoorwerpen kun je meenemen in de shala.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn lichaam niet te warm wordt tijdens de lessen? 

Allereerst is het goed om je te realiseren, dat je jouw practice het beste met overgave kunt doen. Besteed er weinig moeite aan en zorg dat de houdingen altijd comfortabel - maar wel actief - aanvoelen. Verder helpt het om je niet te warm te kleden. Gebruik eerder laagjes, die je kunt uittrekken als je het te warm krijgt. Zorg ook dat je vooraf voldoende hebt gedronken, zodat je lichaam zelf de temperatuur goed kan reguleren. Verder zorgt een goede ademhaling bij elke oefening ervoor dat je temperatuur niet teveel oploopt. Je yogadocent helpt je hier graag bij.

 

Mag ik sokken aan bij yoga? 

Liever niet. Voor je eigen stabiliteit, gronding en veiligheid is het belangrijk dat je voeten goed contact maken op de yogamat. Met sokken aan kun je jezelf in sommige houdingen maar moeilijk staande houden. Ook met anti-slipsokken glijd je vaak nog weg.

 

Moet ik ervaring hebben om yoga te doen?

Nee, yoga is mogelijk voor iedereen, op elk niveau en ook met lichamelijke beperkingen. Voorwaarde voor een fijn gevoel is vooral dat je jouw eigen grenzen in de gaten houdt. De yogadocent begeleidt je graag bij het ontdekken en respecteren van je grenzen. Wil je als beginner goed van start gaan, kijk dan ook eens bij de informatie over:

 

BECOMING A MEMBER -> 6 easy steps! 

Log in my.yogaplace.nl
Choose ‘subscriptionform’ or ‘inschrijfformulier’. Download -> print -> fill in -> make picture -> sent it to info@yogaplace.nl

Neem contact op    Becoming a member

Share the love!

Huidige maanstand

Huidige Maanstand
Gratis Proefles