Interview Ilona van der Sande

Hoe kwam yoga in jouw leven?
Ik ben yoga gaan doen op advies van de chiroprator i.v.m. rugklachten.
Voor mijn werk moet ik veel zitten en daardoor stonden mijn wervels niet goed, de spieren in mijn rug waren te kort. Daar bovenop bleek dat ik Osteponie (voorstadium Osteoporose) had. Ik moest voor mijn botten krachttraining gaan doen.

Welke stijl van yoga beoefen je?
Asthanga Yoga, Mysore Style (self practice)

Hoe vaak sta je per week op de mat?
4 keer per week doe ik de volledige primary serie en recent gestart met de eerste houding uit de second series. Ik kom het liefste om 17.00 uur naar de shala voor mijn practice.

Welke effecten van yoga hebben jou het meest geraakt?
De effecten die mij het meest hebben geraakt, is dat ik nu totaal geen rugklachten meer heb. Ik voel me energiek en krachtig. Met een leeftijd van 41 jaar voel ik mij nu fitter, dan in mijn twintiger jaren. Ook mijn botwaardes zijn verbeterd (zonder medicatie). Voorheen deed ik alleen trancedente meditatie om meer rust in mijn hoofd te krijgen, want met een eigen zaak is het moeilijk om gedachteloos te zijn. Sinds ik de Ashtanga practice consequent doe, merk ik, dat ik niet echt meer de behoefte heb om te mediteren. Want de Asthanga yoga is ook een vorm van meditatie, meditatie in beweging. Dus dat betekent dat je automatisch meer rust in je hoofd krijgt.

Hoe is yoga geïntegreerd in je dagelijkse leven?
Dat is heel geleidelijk gegaan en ben begonnen met 2x per week. Gaande weg begon ik te voelen wat het voor me deed en wilde ik toch mijn practice gaan uitbreiden. Ik werk als zelfstandig ondernemer en ben mijn werktijden gaan aanpassen om yoga goed gecombineerd te krijgen met mijn werk en huishouden.

Wat is de belangrijkste les die je op de mat geleerd hebt?
Ik heb geleerd om mijn gedachten onder controle te krijgen. In het begin van mijn Asthanga avontuur gingen mijn gedachten met me op de loop gaan en dan verlies je de controle over jezelf en vanzelfsprekend ook de houdingen. Want tja, die 1001 dingen die je nog moet doen zweefden dan toch door mijn hoofd. Gelukkig kom ik nu redelijk  gedachteloos practice door. Natuurlijk de ene keer beter als de andere keer. Ook vind ik het nu belangrijk om eerst aan mezelf te denken en dan pas aan die 1001 dingen die ik nog moet doen. Dus mijn practice gaat nu voor op al die dingen die ik nog moet doen. Ben dus een heel stuk makkelijker geworden voor mezelf. En kan nu soms heel makkelijk thuis alles lekker de boel laten, misschien ben ik nu zelfs wel iets te makkelijk geworden.

Waarom zou je mensen Yoga / Mysore Style yoga aanraden?
Ik zou dit zeker aanraden voor mensen die dichter bij hunzelf willen komen en flexibel in lichaam en geest willen worden. Ook wordt je er mentaal en lichamelijk sterker van. Ik heb zelf behoorlijke rug klachten gehad en nooit gedacht dat ik dit zou kunnen doen met mijn rug. Inmiddels heb ik totaal geen rugklachten meer en hoef ik ook niet meer naar de chiropractor. Voor iedereen die mentaal en lichamelijk sterker wil worden kan ik Ashtanga Yoga Mysore Style (self practice) zeker aanraden.

Huidige maanstand

Huidige Maanstand
Gratis Proefles