Ashtanga Yoga Mysore Style

Ashtanga Yoga Mysore Style, privé les in groepsverband. Meer verdieping in je yogabeoefening.

 

Mysore is de bakermat van Ashtanga Yoga, de plaats in India waar het allemaal begon met Sri K. Pattabhi Jois. Ashtanga Yoga Mysore Style is een lesstijl binnen de Ashtanga Yogavorm, een energie- en warmte-opwekkende practice die ideaal is om je dag mee te beginnen. De practice brengt je lichaam en systeem op gang en zorgt voor een heldere, kalme geest en een rustige, weloverwogen dag. Je hebt je eigen ‘practice’, een persoonlijke combinatie van oefeningen uit de Mysore series. Voor het optimale effect, oefen je je practice elke dag (minimaal drie keer per week), behalve op zaterdag (rustdag) en bij nieuwe en volle maan. 

Inlooptijd

De inlooptijd om je ‘self-practice’ te starten is, afhankelijk van de locatie, tot 30-45 min vanaf de aanvang van de lestijd zoals vermeld op het lesrooster.

Ashtanga Yoga Mysore Style is privé yogales in een groep

Mysore Yoga Mysore Style is geweldig om meer verdieping te krijgen in je yogabeoefening. Je oefent je individuele routine in een gemengde groep van beginners en gevorderden. Je yogadocent loopt rond en begeleidt en corrigeert je waar nodig in je houdingen. Zo leer je elke dag iets nieuws en verdiep je je practice steeds verder. Wanneer je genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie hebt ontwikkeld, krijg je een nieuwe yogahouding aangereikt. Het is als het ware privéles in een groeps-setting. Er zijn ook zogenaamde ‘led-classes’: geleide lessen waarin je samen met de hele klas gelijktijdig oefeningen doet en je yogadocent de oefeningen en het ritme aangeeft. De groepsenergie geeft aan deze lessen een extra dimensie.

Met Ashtanga Yoga Mysore Style raak je nooit uitgeleerd

Je Mysore Style practice bestaat uit een vaste set van houdingen, die je in een vaste volgorde doet, waarbij je ademhaling en beweging samenbrengt. Elke houding bereidt je lichamelijk en geestelijk voor op de volgende houding. De reeks poses die je doet, is zorgvuldig afgestemd op jouw niveau. Dat maakt dat je perfect kunt starten met Ahtanga Yoga Mysore Style zonder dat je de Ashtanga-reeks uit je hoofd kent. Iedereen kan dus meedoen, ook als je geen yoga-ervaring hebt. Tegelijkertijd is Ashtanga Yoga Mysore Style uitdagend. Er zijn namelijk maar liefst zes verschillende series, al zijn er maar enkele mensen ter wereld die ze alle zes beheersen. Bij Yogaplace kun je de Primary Series en Intermediate Series beoefenen. Voor de Advanced Series nodigen we regelmatig gastdocenten uit het buitenland uit.

Altijd een goede leraar

Bij Yogaplace doceren altijd docenten met een gedegen opleiding en liefst ook met een authorisatie van het K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute (KPJAYI) de mysore-lessen. We werken meestal een aantal maanden met eenzelfde teacher en na een paar maanden wordt er gewisseld. Op die manier ben je wel altijd verzekerd van een leraar die genoeg ervaring en kennis heeft om jou te begeleiden in je practice, maar krijg je tevens de kans om met verschillende leraren kennis te maken en telkens een andere lesstijl te ervaren. Het wisselen van leraar laat je ook het yoga-aspect ervaren van flexibliteit en het leren van accepteren wat is. We vinden dit een belangrijk onderdeel dat je niet alleen op je mat meemaakt, maar ook in het dagelijks leven. 

Geschikt voor iedereen

Ashtanga Yoga Mysore Style is geschikt voor iedereen. Voor beginner en gevorderde, jong en oud, met een goede of juist een slechte conditie, met of zonder lichamelijke beperkingen of blessures. Als beginner leer je eerst de zonnegroeten (een reeks klassieke yogahoudingen waarbij je achtereenvolgend voorover en achterover buigt). Ook maak je kennis met je eigen ademhaling. Houding voor houding leer je de staande houdingen van de vaste serie (Primary Series). Daarbij leer je ook de ademtechniek die bij elke yogapose past. Beheers je de basisyogaposes (foundation postures) en de ademhaling, dan smelten alle poses aaneen tot één vloeiende beweging, die je fysiek, mentaal en emotioneel sterk en flexibel maakt. 

Waarom kan ik bij nieuwe en volle maan beter geen Mysore practice doen?

Als je Mysore Style Yoga doet volgens de Mysore principes, bouw je je practice langzaam maar zeker uit naar een misschien wel dagelijkse practice. In de ultieme situatie, doe je dan zes dagen per week, m.u.v. zaterdag, meestal op hetzelfde tijdstip, je Mysore yogaroutine. Het gevolg hiervan is dat je – ongeacht het aantal dagen waaruit Mysore ritme bestaat - geleidelijk aan steeds meer afgestemd raakt op je eigen cyclus, de cyclus van de aarde, of liever nog: de beweging van het universum. Hoe meer je oefent, hoe meer verbonden je raakt met de energie die door je lichaam stroomt en ook de energie daarbuiten ervaar je steeds meer. Alles is immers energie en daardoor met elkaar verbonden.

Door je consistente ritme en deze verbondenheid word je ook gevoeliger voor veranderingen in energieën. Dat betekent dat je ook de invloed van de maan gaat ervaren, zoals ook eb en vloed ontstaan door de cyclus van de maan. Bij volle maan is de energie op zijn sterkst, met een naar buiten gerichte, uitbreidende kracht. Bij nieuwe maan daarentegen, is de energie zwakker en meer samentrekkend. Het is verstandig om jezelf niet teveel bloot te stellen aan deze energetische uitersten als je zes dagen per week je practice doet. Hier vind je de actuele maanstand.

Natuurlijk zal er niets extreems met je gebeuren als je besluit om toch bij nieuwe of volle maan je practice te doen. Sri K. Pattabhi Jois, de grondlegger van Mysore yoga, kwam echter uit een familie van astrologen en het respecteren van dagen van volle en nieuwe maan was belangrijk voor hem. Yogaplace handhaaft deze gewoonte, uit respect voor zijn nalatenschap én als manier om gewoon te zijn, voorbij de practice. We zien yoga als een dagelijks ritueel en de manier om onthechting en eenwording te ervaren.

Spreekt Ashtanga Yoga Mysore Style je aan? Maak dan een afspraak voor een gratis proefles, of meld je direct aan.

Kies het abonnement of een passende classcard voor een bepaalde periode zonder abonnementsverplichting, die bij jou past! 

Goed om te weten:

  • Als je 3x per week naar de lessen komt, heb je het bedrag voor het 'unlimited abonnement' er al uit.
  • Ashtanga Yoga Mysore Style lessen volg je minimaal 2x per week.
    Het is een therapeutische en dynamische practice, waarbij je, onder begeleiding van de teacher, een solide practice opbouwt, waardoor effecten merkbaar zijn.
  • Jij maakt je eigen schema.
    Kies (minimaal) 2 momenten uit dat je de les wilt volgen. Bijvoorbeeld om de dag, waardoor je de practice-dagen afwisselt met rustdagen. Raadpleeg het online lesrooster voor de tijdstippen op de verschillende locaties. Er is dagelijks aanbod binnen het Mysore-programma en dan ook altijd een passend moment beschikbaar.
  • Je kunt op alle locaties les nemen! Veel studenten pendelen tussen de locaties. Ook geven de meeste van onze docenten op verschillende locaties les, waardoor het mogelijk is om dezelfde teacher op verschillende locaties te zien, al is dit ook zeker geen vereiste.

TIPS FOR A GOOD PRACTICE – Ashtanga Yoga | Yogaplace

  1. Practice on an empty stomach. Do not drink water during or immediately after a session. Wait at least 30 minutes. Empty intestine and bladder before a session. The Sun Salutations, standing poses and inverted poses will help the evacuation of the bowel and will improve the function of the intestines.
  2. Please come to class bathed and wearing clean clothes. Cleanliness (saucha) is part of the eight limbs of yoga. It also brightens mental dullness, calms restlessness and makes practice more pleasant.
  3. The yoga meditation room is called a ‘shala’ where you are in silence and don’t disturb others who are focusing on their practice or are in relaxation.
  4. Clothing must be comfortable and elastic. Shorts, T-shirts and leggings are advised because they show the exact position of the body which must be free of necklaces, watches, rings etc. Do not wear socks during the session, but if you like you may wear them for the final relaxation.
  5. If you are suffering from any health condition, please see a doctor first. Always inform the teacher when you are pregnant or wish to become pregnant.
  6. Be ready to sweat profusely. Massage the sweat into the body instead of removing it with a towel. Do not drink during the session. If your throat is dry a sip of water is enough. Saliva is enough to wet the throat.
  7. Do not force the postures or movement. Keep the face muscles relaxed, let go of any anger or frustration with your body. Yoga is a chance to work with your emotions rather than denying or directing them outward.
  8. Breath awareness is the basis for the correct practice of asana. During asana practice the Ujjayi breathing technique is used.
  9. Drishti is the gazing point which is important in Ashtanga Yoga. Attention on the breath is closely connected with the direction the eyes are looking in. The use of the gazing point must be approached in a relaxed manner in order to avoid headaches.
  10. The final relaxation stage is very important and is the chance to enter into a meditative state. Without relaxation you may be tired and irritable.
  11. There is one day a week of rest from practice. During the period of menstruation, women should rest the first three days and not assume inverted postures.
  12. Yoga is not a competition, listen to your own body but follow the instructions from the teacher who will prepare and guide you in your personal physical, mental, emotional and energetic development and awareness.
  13. Ashtanga means ‘eight limbs’ and refers to the eight aspects of yoga practiced and explained in Patanjali’s Yoga Sutras ( 300 – 250 B.C.)

 

 

 

boek hier je introductieles    Ik meld mij aan voor de lessen

Share the love!

Gratis Proefles