Ashtanga Yoga Mysore Style

Ashtanga Yoga Mysore Style, privé les in groepsverband. Meer verdieping in je yogabeoefening.

 

Mysore is de bakermat van Ashtanga Yoga, de plaats in India waar het allemaal begon met Sri K. Pattabhi Jois. Ashtanga Yoga Mysore Style Yoga is een lesstijl binnen de Ashtanga Yogavorm, een energie- en warmte-opwekkende practice die ideaal is om je dag mee te beginnen. De practice brengt je lichaam en systeem op gang en zorgt voor een heldere, kalme geest en een rustige, weloverwogen dag. Je hebt je eigen ‘practice’, een persoonlijke combinatie van oefeningen uit de Mysore series. Voor het optimale effect, oefen je je practice elke dag (minimaal drie keer per week), behalve op zaterdag en bij nieuwe en volle maan. 

*Bij Yogaplace Maastricht is er op alle werkdagen dagelijks tussen 6.00-9.00u de mogelijkheid deze les te volgen. Op zondagochtend tussen 8.30-10.45u.  Ashtanga Yoga in de ochtend als begin van je dag brengt helderheid, kracht, een frisse blik, ontspannenheid voor de rest van de dag. 
*Bij Yogaplace Sittard is er op alle werkdagen dagelijks tussen 17.00 en 18.45 de mogelijkheid deze les te volgen.
*Bij Yogaplace Urmond kun je elke maandag-, donderdag- en vrijdagochtend van 9.00 - 10.45 uur deze les volgen. 
*Bij Cens by Yogaplace in Roermond/Herten is er op woendag ochtend tussen 9.00-10.45 en op donderdag van 6.00-9.00u de mogelijkheid deze les te volgen.

Op alle locaties kun je deelnemen met een '2 classes a week' en een 'onbeperkt/ unlimited abonnement'. 

Inlooptijd

De inlooptijd om je ‘self-practice’ te starten is, afhankelijk van de locatie, tot 45-90 min vanaf de aanvang van de lestijd zoals vermeld op het lesrooster.

Maastricht tussen 6.00-7.30u uur | Sittard tussen 17.00-17.45 uur | Urmond tussen 9.00-9.45 uur | Roermond tussen 6.00 - 6.45 uur en 9.00 - 9.45 uur. 

Ashtanga Yoga Mysore Style is privé yogales in een groep

Mysore Yoga Mysore Style is geweldig om meer verdieping te krijgen in je yogabeoefening. Je oefent je individuele routine in een gemengde groep van beginners en gevorderden. Je yogadocent loopt rond en begeleidt en corrigeert je waar nodig in je houdingen. Zo leer je elke dag iets nieuws en verdiep je je practice steeds verder. Wanneer je genoeg kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie hebt ontwikkeld, krijg je een nieuwe yogahouding aangereikt. Het is als het ware privéles in een groeps-setting. Er zijn ook zogenaamde ‘led-classes’: geleide lessen waarin je samen met de hele klas gelijktijdig oefeningen doet en je yogadocent de oefeningen en het ritme aangeeft. De groepsenergie geeft aan deze lessen een extra dimensie.

Met Ashtanga Yoga Mysore Style yoga raak je nooit uitgeleerd

Je Mysore Style practice bestaat uit een vaste set van houdingen, die je in een vaste volgorde doet, waarbij je ademhaling en beweging samenbrengt. Elke houding bereidt je lichamelijk en geestelijk voor op de volgende houding. De reeks poses die je doet, is zorgvuldig afgestemd op jouw niveau. Dat maakt dat je perfect kunt starten met Ahtanga Yoga Mysore Style zonder dat je de Ashtanga-reeks uit je hoofd kent. Iedereen kan dus meedoen, ook als je geen yoga-ervaring hebt. Tegelijkertijd is Ashtanga Yoga Mysore Style uitdagend. Er zijn namelijk maar liefst zes verschillende series, al zijn er maar enkele mensen ter wereld die ze alle zes beheersen. Bij Yogaplace kun je de Primary Series en Intermediate Series beoefenen. Voor de Advanced Series nodigen we regelmatig gastdocenten uit het buitenland uit.

Altijd een goede leraar

Bij Yogaplace doceren altijd docenten met een gedegen opleiding en liefst ook met een authorisatie van het K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute (KPJAYI) de mysore-lessen. We werken meestal een aantal maanden met eenzelfde teacher en na een paar maanden wordt er gewisseld. Op die manier ben je wel altijd verzekerd van een leraar die genoeg ervaring en kennis heeft om jou te begeleiden in je practice, maar krijg je tevens de kans om met verschillende leraren kennis te maken en telkens een andere lesstijl te ervaren. Het wisselen van leraar laat je ook het yoga-aspect ervaren van flexibliteit en het leren van accepteren wat is. We vinden dit een belangrijk onderdeel dat je niet alleen op je mat meemaakt, maar ook in het dagelijks leven. 

Geschikt voor iedereen

Ashtanga Yoga Mysore Style is geschikt voor iedereen. Voor beginner en gevorderde, jong en oud, met een goede of juist een slechte conditie, met of zonder lichamelijke beperkingen of blessures. Als beginner leer je eerst de zonnegroeten (een reeks klassieke yogahoudingen waarbij je achtereenvolgend voorover en achterover buigt). Ook maak je kennis met je eigen ademhaling. Houding voor houding leer je de staande houdingen van de vaste serie (Primary Series). Daarbij leer je ook de ademtechniek die bij elke yogapose past. Beheers je de basisyogaposes (foundation postures) en de ademhaling, dan smelten alle poses aaneen tot één vloeiende beweging, die je fysiek, mentaal en emotioneel sterk en flexibel maakt. 

TIPS FOR A GOOD PRACTICE – Ashtanga Yoga | Yogaplace

  1. Practice on an empty stomach. Do not drink water during or immediately after a session. Wait at least 30 minutes. Empty intestine and bladder before a session. The Sun Salutations, standing poses and inverted poses will help the evacuation of the bowel and will improve the function of the intestines.
  2. Please come to class bathed and wearing clean clothes. Cleanliness (saucha) is part of the eight limbs of yoga. It also brightens mental dullness, calms restlessness and makes practice more pleasant.
  3. The yoga meditation room is called a ‘shala’ where you are in silence and don’t disturb others who are focusing on their practice or are in relaxation.
  4. Clothing must be comfortable and elastic. Shorts, T-shirts and leggings are advised because they show the exact position of the body which must be free of necklaces, watches, rings etc. Do not wear socks during the session, but if you like you may wear them for the final relaxation.
  5. If you are suffering from any health condition, please see a doctor first. Always inform the teacher when you are pregnant or wish to become pregnant.
  6. Be ready to sweat profusely. Massage the sweat into the body instead of removing it with a towel. Do not drink during the session. If your throat is dry a sip of water is enough. Saliva is enough to wet the throat.
  7. Do not force the postures or movement. Keep the face muscles relaxed, let go of any anger or frustration with your body. Yoga is a chance to work with your emotions rather than denying or directing them outward.
  8. Breath awareness is the basis for the correct practice of asana. During asana practice the Ujjayi breathing technique is used.
  9. Drishti is the gazing point which is important in Ashtanga Yoga. Attention on the breath is closely connected with the direction the eyes are looking in. The use of the gazing point must be approached in a relaxed manner in order to avoid headaches.
  10. The final relaxation stage is very important and is the chance to enter into a meditative state. Without relaxation you may be tired and irritable.
  11. There is one day a week of rest from practice. During the period of menstruation, women should rest the first three days and not assume inverted postures.
  12. Yoga is not a competition, listen to your own body but follow the instructions from the teacher who will prepare and guide you in your personal physical, mental, emotional and energetic development and awareness.
  13. Ashtanga means ‘eight limbs’ and refers to the eight aspects of yoga practiced and explained in Patanjali’s Yoga Sutras ( 300 – 250 B.C.)

Mysore Practice voor beginners

De Ashtanga Yoga Mysore Style voor beginners: een unieke kans om kennis te maken met de traditionele self-practice stijl. Deze les wordt op verschillende Yogaplace-locaties aangeboden.

Sittard:        maandag 19.00 uur, docent: Chantal Leenders
Maastricht:   dinsdag 19.00 uur, docent: Eloisa Fernandez Iskandar
Urmond:      woensdag 19.00 uur, docent: Wendy Kramer

niveau: beginners

Spreekt Ashtanga Yoga Mysore Style je aan? Maak dan een afspraak voor een gratis proefles, of meld je direct aan.

 

-----

Mysore cadeau
In 2019 bieden we alle studenten met een Yogaplace-abonnement, die nog geen Ashtanga Yoga Mysore Style abonnement gehad hebben, onbeperkte toegang tot de Ashtanga Yoga Mysore Style lessen! Bij elke abonnementsvorm kun je tijdelijk, gedurende 2 maanden, gebruik maken van de gelegenheid de yoga-practice 1:1 aan te leren. Deze lessen kun je naast de gewenste led-class volgen en afwisselend bezoeken.

Hoe werkt zo'n eerste les
Als je in de shala (yogazaal) binnenkomt, rol je jouw mat uit en ga je hier op een meditatiekussen zitten. De docent zal naar je toe komen en de eerste houdingen uitleggen. Je werkt op jouw eigen tempo. Het is een soort privé-les in een groepssetting. Dit in tegenstelling tot de groepslessen, waarbij de gehele groep gelijktijdig beweegt op hetzelfde tempo: de Led-classes.

GRATIS onbeperkte toegang!
Om de yoga-practice 1:1 aan te leren, biedt Yogaplace, gedurende 2 maanden, onbeperkte toegang tot de Ashtanga Yoga Mysore Style lessen! Deze lessen kun je naast de gewenste led-class volgen en afgewisseld bezoeken.

Hoe meld ik mij aan?
Bij inschrijving, maak je direct een afspraak voor een instructieles, waarbij je de basishoudingen van de Ashtanga Yoga Mysore Style aangeleerd worden.

Voorwaarden

 

Ik wil een proefles    Ik meld mij aan voor de lessen

Share the love!

Gratis Proefles