Silver Age Yoga

Deze vorm van yoga is een zachte stijl van yoga speciaal ontwikkeld om speciefieke gezondheidsvragen en uitdagingen van de deelnemers op leeftijd te ondervangen. Denk hierbij aan balans, huiding, ademhaling en flexibiliteit. Maar ook aan mentale gezondheid, sociale interactie en plezier. Deze les is voor iedereen vanaf een leeftijd van ongeveer 50 jaar, maar meer dat dit is de les uiteraard open voor iedereen die vanuit specifieke gezondheidsvragen met yoga bezig wilt zijn. 
Wanneer gewenst wordt bij deze les ook een stoel als ondersteuning gebruikt voor het aanpassen van houdingen m.b.t. stabiliteit en balans. 

Uit vele wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken blijkt het voordeel van Yoga in relatie tot het verouderingsproces. Hierbij kan Yoga een positieve invloed hebben op het verjongen van lichaam en geest. 

Yogi's die gedurende een groot gedeelte van hun levenspad yoga blijven beofenen merken dat zijn minder snel de krakende stadio van middelbare leeftijd lijken te bereiken en zelfs nog op latere leeftijd lijken te genezen van blessures of opkomende gezondheidskwaaltjes. 

Op welke leeftijd je yoga dan ook ontdekt, ook wanneer er al behoorlijke fysieke beperkingen zijn ontstaan, zal het helende effect van yoga mobiliteit en vitaliteit in het leven kunnen herstellen. 


''Als je ademt, kun je yoga doen. Het enige dat nodig is, is creativiteit om poses aan te passen aan elk niveau'' ~ Susan Winter Ward

 

 

Waarom yoga ook op latere leeftijd effectief is:

Verbeter balans en stabiliteit

In het kader van valpreventie kan yoga helpen voorkomen dat ongelukkige situaties vaak voorkomen. Vallen op latere leeftijd kan soms grote gevolgen hebben. Door het trainen van een goede balans en stabiliteit in het lichaam door o.a. het verstevigen van spieren verklein je de kans op een val. Daarnaast wordt het makkelijker om op te staan en te herstellen.

Vergroot flexibiliteit

Doordat op latere leeftijd soms bewegingsarmhoede ontstaat wordt het lichaam steeds minder flexibel. Vaak komen senioren in een spiraal terecht waarin beweginsarmoede leidt tot inflexibiliteit en inflexibiliteit weer tot meer bewegingsarmoede en zo voort. Door middel van yoga doorbreek je deze spiraal en sta je lettrlijk bewegelijker in je schoenen. 

Verstevig botten en spieren

Wanneer het lichaam minder beweegt en botten en spieren niet meer uitgedaagd worden beginnen ze met degenereren (afbreken). En worden spieren en botten langzaam zwakker tot zelfs klachten als osteporse. Botten en spieren hebben uitdaging nodig om vitaal en gezond te blijven. Doormiddel van de yoga houdingen krijgt het hele lichaam deze prikkel om spieren en botten vitaal te houden.

Blijft de hersenen uitdagen

Bij yoga weten we allemaal dat je werkt vanuit de verbinding met lichaam en geest. De meditatieve effecten van yoga op het brein zijn ook inmiddels wetenschappelijk onderbouwd. Het houd de hersens jong en fit. Ook de hersens kun je zien als een spier die je moet blijven trainen. De conectie vanuit de hersenen naar het lichaam staat centraal bij yoga. Daaarnaast zijn we ook bezig met concentratie en helderheid van geest.

Geluksgevoel

Levensgeluk is voor iedereen. Ook op latere leeftijd blijft dit natuurlijk lettelrijk van levensbelang. Zolang wij als mens leven willen we ons gelukkig voelen. Yoga draagt bij an het loslaten van negatieve emoties, kalmeert de geest en doorbreekt angsitge gedachtenpatronen. Daarnaast is yoga een groepsbeofening en wordt onze geest gelukkig van de ongetwijfeld vele leuke sociale contacten. 

Boek een proefles    Kom in contact

Share the love!

Gratis Proefles