Praktische informatie

Ik ga naar yogales en neem mee…

Kom je yoga doen bij Yogaplace? Dat vinden we gezellig! Hieronder vind je wat praktische informatie, zodat je optimaal plezier hebt van je lessen.

Wat doe je aan tijdens de yogales?
Tijdens een yogales beweeg je veel en kun je transpireren. Draag daarom sportkleding of andere gemakkelijk zittende kleding. Probeer te loszittende kleding te vermijden, zodat je niet door je kleding wordt gehinderd. Yoga doe je op blote voeten (sokken en schoenen hinderen je in je bewegingen). Ook sieraden en horloges kun je beter aflaten. Heb je lang haar? Dan is het handig om een haarband of een elastiekje mee te nemen. Om niet teveel af te koelen tijdens de ontspanning na de les, kun je zelf een vestje meenemen of een deken gebruiken (beschikbaar in de zaal).

Wat neem ik mee naar binnen de shala in?
De shala is de zaal waar je je yoga-oefeningen doet. Je geniet het meest van je oefeningen als de omgeving zo rustig en opgeruimd mogelijk is. Neem alleen een klein handdoekje mee in de shala. Dit kun je gebruiken als hulpmiddel in je houdingen en eventueel over je ogen leggen tijdens de ontspanning. Aan het einde van de les kun je er je mat mee schoonmaken. Overige spullen laat je achter in je locker. Laat je bij je vertrek alsjeblieft de sleutel op het deurtje zitten voor de volgende gebruiker?. In de shala kun je vrij gebruikmaken van de beschikbare yogamatjes, meditatiekussentjes en dekens. Deze materialen worden regelmatig gedesinfecteerd, maar er is ook mattenreiniger in de shala aanwezig, waarvan je gebruik kunt maken met je eigen handdoek.

Wanneer kan ik yoga doen?
Behalve tijdens de vastgestelde vakantieperiodes is Yogaplace zeven dagen per week geopend, van ’s morgens 6.00 uur tot 22.00 uur ‘s avonds. In ons lesrooster vind je de tijden van de verschillende yogalessen
Er zijn geen Mysore-lessen op dagen van volle maan en nieuwe maan. De cyclus van de maan heeft namelijk invloed op je lichaam en geest. Meer informatie over de maanstand van vandaag vind je hier

Als je menstrueert, kun je omgekeerde houdingen beter vermijden. Weet je niet goed welke dat zijn? Overleg dan voorafgaand aan de les even met je yogadocent.

Wat kost een yogales bij Yogaplace?
Hoeveel je betaalt voor je yogalessen, ligt aan de yogavorm en het aantal lessen dat je elke week wilt volgen. Je vindt alle details op onze tarievenpagina.

Negen tips om nog meer van yoga te genieten

De volgende negen tips zorgen ervoor dat je tijdens je yogales bewust en positief met je lichaam, geest en emoties omgaat, óók ten opzichte van anderen:

  1. Kom op tijd en meld je aan de balie met je naam. Als er veranderingen of bijzonderheden zijn in je gezondheid, meld je dat direct bij binnenkomst aan de docent. Neem de tijd om je docent en de anderen te begroeten en rustig je plek in te nemen. Je stoort de anderen als je te laat in de les komt. 
  2. Bereid je je voor op de les. Ontspan je lichaam even door te liggen of een korte eigen meditatie te doen. De shala is een stilteruimte. Respecteer dit.
  3. Concentreer je op je ademhaling. Gebruik je uitademing om stress en spanning los te laten en je inademing om nieuwe energie en ruimte in te ademen. Kom telkens terug in het hier en nu.
  4. Luister naar de yogadocent. Wat de anderen doen is niet belangrijk, wel wat de docent zegt en doet. Concentreer je op de instructies door te luisteren, te kijken en naar binnen te keren. 
  5. Luister naar je lichaam. Er komt een punt waarop bijvoorbeeld je tegen een fysieke grens aanloopt (dat kan van moment tot moment verschillen), of dat een houding pijn doet. Zorg er voor dat je voor jezelf onderscheidt wat ‘zoete pijn’ is en wat echte pijn is. Echte pijn is niet goed, het is een stopteken van je lichaam. Je eigen grenzen ontdekken is prima, maar neem wat afstand en blijf als een toeschouwer luisteren naar je lichaam en geest. 
  6. Zorg dat je warm genoeg bent tijdens de afsluitende ontspanning. Als je het koud hebt, kun je niet goed ontspannen. Doe je sokken weer aan, een trui of een vest en leg een deken over je heen. Dekens zijn beschikbaar in de shala en werken verzorgend voor je lichaam.
  7. Aan het einde van de les ontspan je je hele lichaam (elk deel ervan) met een natuurlijke en ontspannen ademhaling. Blijf in de Mysore-lessen zo lang in de ontspanning, dat je hartslag weer gedaald is en je volledig tot rust bent gekomen. 
  8. Kom rustig uit de ontspanning. Ga niet gelijk zitten na de ontspanning, maar neem de tijd om - na de diepe ademhaling - kleine bewegingen te maken, adem een keer diep in en uit, span je spieren even aan, rek je helemaal uit en rol naar je rechterzij. Kom rustig tot zit en neem de tijd om je aandacht weer naar buiten te richten en goed aan te komen in het hier en nu. 
  9. Zorg ervoor dat je rustig de ruimte verlaat en houd buiten de shala rekening met de volgende les die start.

 

TIPS FOR A GOOD PRACTICE – Ashtanga Yoga | Yogaplace

  1. Practice on an empty stomach. Do not drink water during or immediately after a session. Wait at least 30 minutes. Empty intestine and bladder before a session. The Sun Salutations, standing poses and inverted poses will help the evacuation of the bowel and will improve the function of the intestines.
  2. Please come to class bathed and wearing clean clothes. Cleanliness (saucha) is part of the eight limbs of yoga. It also brightens mental dullness, calms restlessness and makes practice more pleasant.
  3. The yoga meditation room is called a ‘shala’ where you are in silence and don’t disturb others who are focusing on their practice or are in relaxation.
  4. Clothing must be comfortable and elastic. Shorts, T-shirts and leggings are advised because they show the exact position of the body which must be free of necklaces, watches, rings etc. Do not wear socks during the session, but if you like you may wear them for the final relaxation.
  5. If you are suffering from any health condition, please see a doctor first. Always inform the teacher when you are pregnant or wish to become pregnant.
  6. Be ready to sweat profusely. Massage the sweat into the body instead of removing it with a towel. Do not drink during the session. If your throat is dry a sip of water is enough. Saliva is enough to wet the throat.
  7. Do not force the postures or movement. Keep the face muscles relaxed, let go of any anger or frustration with your body. Yoga is a chance to work with your emotions rather than denying or directing them outward.
  8. Breath awareness is the basis for the correct practice of asana. During asana practice the Ujjayi breathing technique is used.
  9. Drishti is the gazing point which is important in Ashtanga Yoga. Attention on the breath is closely connected with the direction the eyes are looking in. The use of the gazing point must be approached in a relaxed manner in order to avoid headaches.
  10. The final relaxation stage is very important and is the chance to enter into a meditative state. Without relaxation you may be tired and irritable.
  11. There is one day a week of rest from practice. During the period of menstruation, women should rest the first three days and not assume inverted postures.
  12. Yoga is not a competition, listen to your own body but follow the instructions from the teacher who will prepare and guide you in your personal physical, mental, emotional and energetic development and awareness.
  13. Ashtanga means ‘eight limbs’ and refers to the eight aspects of yoga practiced and explained in Patanjali’s Yoga Sutras ( 300 – 250 B.C.)

 

 

BECOMING A MEMBER

Share the love!

Welke yogastijl past bij mij?

Beantwoord de drie bovenstaande vragen en ontdek welke yogastijl bij jou past!

Huidige maanstand

Huidige Maanstand
Gratis Proefles