Veelgestelde vragen

Wat wil je weten over Yoga?

Over yoga (en gezondheid)

Hoe weet ik of yoga iets voor mij is?
Wil jij ervaren wat yoga voor jou kan betekenen en hoe het voelt voor je lichaam en geest? Doe dan eens mee aan een gratis proefles of aan onze beginnerscursus (deze duurt acht weken). Ook ben je van harte welkom op onze Open Dagen in januari, of kun je een inspirerende workshop volgen. Natuurlijk kun je ook gewoon eens met ons bellen of mailen voor meer informatie, of binnenlopen voor een kopje thee.

Hoe ziet een yogales eruit?
Tijdens een yogales doe je actieve of rustige, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen en leer je je adem te beheersen. Je geest wordt kalm door meditatie, gerichte aandacht en ontspanning. Voor het grootste effect en om blessures te voorkomen, is het belangrijk om yogahoudingen op de juiste manier en op je eigen niveau uit te voeren. Onze yogadocenten begeleiden je daarom bij elke houding en beweging op lichamelijk, mentaal en emotioneel vlak. Zo ontdek je op een veilige manier je eigen grenzen en leer je verdieping te brengen in je yoga-oefeningen. De sfeer tijdens de yogalessen is geconcentreerd en gefocust en aan het einde rustgevend. We besluiten de les met een heerlijke, lange ontspanning, zodat je je dag met hernieuwde energie kunt vervolgen, of heerlijk ontspannen de avond in kan gaan. Voor het optimale comfort is de ruimte in Maastricht verwarmd door vloerverwarming in de zaal en wordt de lucht gezuiverd.

Ben ik wel geschikt om yoga te volgen?
Yogaplace gelooft dat yoga voor iedereen is. Met Ashtanga Vinyasa Yoga - Level 1, Mysore Style Yoga - Level 1, Easy Flow Yoga en Yin Yoga kan iedereen beginnen. Dit zijn namelijk rustige yogavormen waarbij rust en het verkennen van de grenzen van je lichaam centraal staan. Je fysieke conditie maakt niet uit, omdat je de oefeningen altijd binnen je eigen grenzen doet. Je voelt het zelf als je eraan toe bent om door te groeien naar fysiek actievere yogavormen zoals Ashtanga Yoga.

Welke mogelijkheden zijn er om als nieuweling te starten met yoga?
Als je nog onbekend bent met yoga, zijn er drie mogelijkheden: de beginnerscursus, het basisweekend en de reguliere lessen. Kies wat het beste bij jou past:

  • Beginnerscursus: acht weken lang krijg je op een vaste dag een yogales, waarin je de basisbeginselen van oefeningen, ademhaling en meditatie leert.
  • Yoga Basisweekend: dit is een weekendcursus, van twee middagen en vier vrij in te vullen yogalessen in het reguliere lesrooster, waarin je de grondbeginselen van yoga leert en deze tijdens de lessen ervaart. 
  • Reguliere lessen: kies een yogavorm die je aanspreekt. Vervolgens helpt je yogaleraar je, zodat je je snel thuis voelt in de bewegingen.

Ik heb een blessure, kan ik meedoen met yoga?
Als je een blessure hebt, vraag je liefst je huisarts om advies. Als yoga tot de mogelijkheden behoort, overleggen wij met je welke yogavorm te combineren is met je blessure. Er zijn verschillende rustige yogavormen die je lichaam de kans geven om te herstellen, of je juist je grenzen met kleine stapjes laten verleggen.

Moet ik voor yoga lenig zijn?
Nee, bij yoga gaat het gaat er niet om hoe ver je komt in een houding. Belangrijker is het dat je je bewust wordt van je lichaam door ademhaling en beweging. Je fysieke blokkades leer je snel kennen en door er aandacht aan te geven, zal je lichaam langzaam ruimte krijgen en wellicht ook leniger worden en openen.

Waar moet ik bij yoga aan denken in het kader van mijn gezondheid?
Informeer je docent altijd (voor de les) over veranderingen in je gezondheid, bijvoorbeeld als je een blessure hebt of een andere gezondheidskwestie. Menstrueer je, dan kun je omgekeerde houdingen beter niet doen, die gaan op dat moment tegen de natuurlijke beweging van je lichaam in. Ook kun je er beter voor zorgen dat je lichaam niet te warm wordt, met een zachtere ademhaling en een rustiger tempo. Vooroverbuigingen zijn juist wel heel goed om lage rugpijn te verzachten. Heb je hier vragen over? Bespreek ze dan met je docent.
Informeer je docent altijd als je zwanger bent, of zwanger wilt worden.

Wat is het beste moment voor yoga?
Het ideale moment voor yoga is ’s-ochtends vroeg, op een nuchtere maag. Doe je later op de dag yoga, dan is het verstandig om minimaal anderhalf uur voor de les niet te eten en ook niet te drinken tijdens en direct na de les.

Voor de Mysore-self practice raden we je af om deze te beoefenen op Volle Maan- of Nieuwe Maan-dagen. De cyclus van de maan heeft namelijk invloed op hoe je lichaam en geest. Hier vind je daarover meer informatie.

Waarom kan ik bij nieuwe en volle maan beter geen Mysore practice doen?
Als je Mysore Style Yoga doet volgens de Mysore principes, bouw je je practice langzaam maar zeker uit naar een misschien wel dagelijkse practice. In de ultieme situatie, doe je dan zes dagen per week, meestal op hetzelfde tijdstip, je Mysore yogaroutine, behalve op zaterdag. Het gevolg hiervan is dat je – ongeacht het aantal dagen waaruit Mysore ritme bestaat - geleidelijk aan steeds meer afgestemd raakt op je eigen cyclus, de cyclus van de aarde, of liever nog: de beweging van het universum. Hoe meer je oefent, hoe meer verbonden je raakt met de energie die door je lichaam stroomt en ook de energie daarbuiten ervaar je steeds meer. Alles is immers energie en daardoor met elkaar verbonden.

Door je consistente ritme en deze verbondenheid word je ook gevoeliger voor veranderingen in energieën. Dat betekent dat je ook de invloed van de maan gaat ervaren, zoals ook eb en vloed ontstaan door de cyclus van de maan. Bij volle maan is de energie op zijn sterkst, met een naar buiten gerichte, uitbreidende kracht. Bij nieuwe maan daarentegen, is de energie zwakker en meer samentrekkend. Het is verstandig om jezelf niet teveel bloot te stellen aan deze energetische uitersten als je zes dagen per week je practice doet. Hier vind je de actuele maanstand.

Natuurlijk zal er niets extreems met je gebeuren als je besluit om toch bij nieuwe of volle maan je practice te doen. Sri K. Pattabhi Jois, de grondlegger van Mysore yoga, kwam echter uit een familie van astrologen en het respecteren van dagen van volle en nieuwe maan was belangrijk voor hem. Yogaplace handhaaft deze gewoonte, uit respect voor zijn nalatenschap én als manier om gewoon te zijn, voorbij de practice. We zien yoga als een dagelijks ritueel en de manier om onthechting en eenwording te ervaren.

 

Praktische informatie over je yogales

Welke zijn de basisprincipes van Yogaplace?

  • Bij Yogaplace verwachten wij dat het principe van ‘namasté’ wordt nageleefd. Dit is het gebaar van respect en vriendelijkheid, waarmee we de innerlijke schoonheid in eenieder erkennen.
  • Voor de meesten onder ons is yoga een moment van ontspanning zonder de stress van het dagelijks leven. Yoga is geen competitie, maar een manier om te luisteren naar je eigen lichaam, geest en emoties. Beweeg daarom met bewustzijn en focus op een sterke, gelijkmatige en zachte ademhaling. 
  • In de Ashtangalessen volg je een vaste volgorde om de voordelen van elke houding te ervaren, terwijl elke houding weer een effect heeft op de vorige en volgende houding. Zo breng je je lichaam in balans en bescherm je het optimaal. 
  • In je yoga practice neem je één dag in de week rust. Dit vanwege de traditie, maar ook voor het herstel van je lichaam.
  • Ontspanning is heel belangrijk, ook voor het starten van meditatie. Neem hiervoor de tijd.

De volgende negen tips zorgen ervoor dat je tijdens je yogales bewust en positief met je lichaam, geest en emoties omgaat, óók ten opzichte van anderen:

  1. Kom op tijd. Neem de tijd om je docent en de anderen te begroeten en rustig je plek in te nemen. Je stoort de anderen als je te laat in de les komt.
  2. Bereid je je voor op de les. Ontspan je lichaam even door te liggen of een korte eigen meditatie te doen. De shala is een stilteruimte. Respecteer dit.
  3. Concentreer je op je ademhaling. Gebruik je uitademing om stress en spanning los te laten en je inademing om nieuwe energie en ruimte in te ademen. Concentreer je op het hier en nu.
  4. Luister naar de yogadocent. Wat de anderen doen is niet belangrijk, wel wat de docent zegt en doet. Concentreer je op de instructies door te luisteren, te kijken en naar binnen te keren. 
  5. Luister naar je lichaam. Er komt een punt waarop je niet verder kan (dat kan van moment tot moment verschillen), of dat een houding pijn doet. Zorg er voor dat je voor jezelf onderscheidt wat ‘zoete pijn’ is en wat echte pijn is. Echte pijn is niet goed, een stopteken van je lichaam. Je eigen grenzen ontdekken is prima, maar blijf luisteren naar je lichaam en geest. 
  6. Zorg dat je warm genoeg bent voor de afsluitende ontspanning. Als je het koud hebt, kun je niet goed ontspannen. Doe je sokken weer aan, een trui of een vest en leg een deken over je heen. Dekens zijn beschikbaar in de shala en werken verzorgend voor je lichaam.
  7. Aan het einde van de les ontspan je je hele lichaam (elk deel ervan) met een natuurlijke ademhaling. Blijf zo lang in de ontspanning dat je hartslag weer gedaald is en je volledig tot rust bent gekomen. 
  8. Kom rustig uit de ontspanning. Ga niet gelijk zitten na de ontspanning, maar neem de tijd om kleine bewegingen te maken, adem een keer diep in en uit, span je spieren even aan, rek je helemaal uit en rol naar je rechterzij. Kom rustig tot zit en neem de tijd om je aandacht weer naar buiten te richten en goed aan te komen in het hier en nu. 
  9. Zorg ervoor dat je rustig de ruimte verlaat en houd buiten de shala rekening met de volgende les die start.

Welke kleding draag ik tijdens een yogales?
Tijdens een yogales beweeg je veel en kun je transpireren. Draag daarom sportkleding of andere gemakkelijk zittende kleding. Probeer te loszittende kleding te vermijden, zodat je niet door je kleding wordt gehinderd. Yoga doe je op blote voeten (sokken en schoenen hinderen je in je bewegingen). Ook sieraden en horloges kun je beter aflaten. Heb je lang haar? Dan is het handig om een haarband of een elastiekje mee te nemen.

Wat moet ik weten over het gebruik van de yogazaal, de ‘shala’, van Yogaplace?

  • De vloer van de shala is verwarmd. Je kunt vrij gebruikmaken van de beschikbare yogamatjes, meditatiekussentjes, blokken en dekens. Deze materialen worden regelmatig gedesinfecteerd, maar er is ook mattenreiniger in de shala aanwezig, waarvan je gebruik kunt maken met je eigen handdoek.
  • Neem zelf alleen een handdoek en een klein (hand)doekje voor het schoonmaken van je mat. Overige spullen laat je achter in de kleedruimte, zodat de shala een rustige ruimte blijft. 
  • Bij Yogaplace Sittard is de vloer voorzien van stippen waarvoor je je matje kunt leggen als het wat drukker is. Zo heeft iedereen zijn eigen ruimte. 
  • De shala is een stilteruimte, respecteer dit. 
  • In de Ashtangalessen is de ruimte warm en kun je flink transpireren. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof in de ruimte is.

Kun je switchen tussen lesstijlen (bijv. als je door een blessure de uitdagendere lessen niet kunt volgen)?
Ja, dat kan. Wel is het fijn als je ons hier even over informeert als het voor een langere periode is. Als je voor een korte duur een andere lesstijl wilt volgen, kun je vrij kiezen voor een andere les. Meld je dan tijdig aan de balie voor deze les.

Mag ik behalve mijn handdoek andere spullen meenemen in de shala?
Bij het doen van je yoga-oefeningen is het prettig als je omgeving zo rustig en ruimtelijk mogelijk is. Daarom laat je tassen en overige spullen liever achter in de kleedruimte. Een handdoek, vestje of andere yoga-gerelateerde gebruiksvoorwerpen kun je meenemen in de shala.

Ik ben verhinderd voor de les, moet ik mij afmelden?
Laat je het ons alsjeblieft uiterlijk 24 uur van tevoren weten wanneer je verhinderd bent voor een les? Als je daarbij aangeeft op welke datum en tijdstip je de les zou kunnen inhalen, wijzigen we je reservering voor je.

 

Over de financiële aspecten van je yogalessen

Kan ik een gemiste les inhalen bij Yogaplace?
Je kunt een gemiste les altijd en uitsluitend inhalen in dezelfde maand. Is de maand voorbij, dan vervalt de gemiste les. Daarbij blijf je steeds ingeschreven voor je vaste les. Als je een les wilt inhalen, hoef je ons dit niet door te geven per mail. Wel is het goed om te weten dat vaste studenten van de les voorrang hebben. Is de les vol, dan kun je bij een andere les aansluiten. Geef voor de les altijd aan de yogadocent door dat je voor een inhaalles komt. Het is niet de bedoeling dat je iedere week van les wisselt, tenzij je met ons daar afspraken over hebt gemaakt.

Hoe geef ik door dat ik een les wil inhalen?
Heb je een les gemist? Geen probleem. Je kunt een andere les uit het lesrooster volgen en je hoeft ons niet vooraf door te geven dat je voor een inhaalles komt. Let er wel op dat je aan het begin van de les aan de balie doorgeeft dat je een les inhaalt. De vaste deelnemers aan de les hebben voorrang op inhalers, dus het kan zijn dat er geen ruimte voor je is om de les in te halen. De yogadocent beslist.

 

Overige

Wat betekent de tekst die we aan het begin van de Ashtangales samen chanten?
In alle lessen openen en sluiten we met een chant: Ohm, of de Ashtanga-chant. Door samen te ohmen, stemmen we alle energieën op elkaar af. Ook doen we dit om de intentie voor de les en voor jezelf neer te zetten en de aandacht naar binnen te richten. Door de les af te ronden met een chant, bereid je jezelf erop voor om weer terug in het dagelijkse leven te stappen.

Ashtanga Yoga heeft een begin- en een eindchant. Deze worden gesproken in de oude Indische taal, Sanskriet, de taal uit het hart. Chanting brengt je yoga practice op een hoger niveau. Het brengt je dichter bij jezelf – het deel van je dat eeuwig is – en geeft je een gecentreerd en kalm gevoel. Uit onderzoek blijkt dat chanten kan helpen om je hartslag te stabiliseren, je bloeddruk omlaag te brengen, je stofwisseling te verbeteren en er gelukkiger van te worden. Al met al is chanten dus uitstekend om het fysieke aspect van je Ashtanga practice te verrijken!

Ashtanga Yoga Opening Chant

Om

Vande Gurunam Charanaravinde
Sandarshita Svatma Sukava Bodhe
Nih Sreyase Jangalikayamane
Samsara Halahala Mohashantyai

Abahu Purushakaram
Shankhacakrsi Dharinam
Sahasra Sirasam Svetam
Pranamami Patanjalim

Om

Vertaling:

Om

I bow to the lotus feet of the Supreme Guru
which awaken insight into the happiness of pure Being,
which are the refuge, the jungle physician,
which eliminate the delusion caused by the poisonous herb of Samsara (conditioned existence).

I prostrate before the sage Patanjali
who has thousands of radiant, white heads (as the divine serpent, Ananta)
and who has, as far as his arms, assumed the form of a man
holding a conch shell (divine sound), a wheel (discus of light or infinite time) and a sword (discrimination).

Om

 

Ashtanga Yoga Closing Chant

Om

Svasthi Praja Bhyaha Pari Pala Yantam
Nya Yena Margena Mahim Mahishaha
Go Brahmanebhyaha Shubamastu Nityam
Lokah Samastah Sukhino Bhavantu
Om Shanti Shanti Shantihi

Vertaling:

May the rulers of the earth keep to the path of virtue
For protecting the welfare of all generations.
May the religious, and all peoples be forever blessed,
May all beings everywhere be happy and free
Om peace, peace, perfect peace

Krijg ik de chanttekst op een papiertje in de les? (als ik 'm nog niet van buiten ken)?
Ben je geïnteresseerd in de tekst van de Ashtanga-chant, bijvoorbeeld om deze ook buiten de les, in je eigen omgeving te gebruiken, of wil je deze van buiten leren? Vraag je docent er dan even naar, voor of na de les. Wil je meer weten over chanten? Dan zijn onze chant-avonden misschien iets voor jou?

Wat zijn 'bandha’s'?
Bandha’s zijn energiesloten in je lichaam waardoor prana (levensenergie) gevoerd wordt naar de de juiste nadis (energiebanen). Dit is nodig om een gevoel van stabiliteit en lichtheid te ervaren in je yoga practice. Daarnaast voorkomt het blessures van met name je onderrug. Je bandha’s worden geactiveerd door bepaalde spieren diep in je lichaam op een subtiele manier aan te spannen. Je yogadocent leert je dit tijdens de yogales.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn lichaam niet te warm wordt tijdens de lessen?
Allereerst is het goed om je te realiseren, dat je je practice het beste met overgave kunt doen. Besteed er weinig moeite aan en zorg dat de houdingen altijd comfortabel - maar wel actief - aanvoelen. Verder helpt het om je niet te warm te kleden. Gebruik eerder laagjes, die je kunt uittrekken als je het te warm krijgt. Zorg ook dat je vooraf voldoende hebt gedronken, zodat je lichaam zelf de temperatuur goed kan reguleren. Verder zorgt een goede ademhaling bij elke oefening ervoor dat je temperatuur niet teveel oploopt. Je yogadocent helpt je hier graag bij.

Mag ik sokken aan bij yoga?
Liever niet. Voor je eigen stabiliteit, gronding en veiligheid is het belangrijk dat je voeten goed contact maken op de yogamat. Met sokken aan kun je je in sommige houdingen maar moeilijk staande houden. Ook met anti-slipsokken glijd je vaak nog weg.

Moet ik ervaring hebben om yoga te doen?
Nee, yoga is mogelijk voor iedereen, op elk niveau en ook met lichamelijke beperkingen. Voorwaarde voor een fijn gevoel is vooral dat je je eigen grenzen in de gaten houdt. Je yogadocent begeleidt je graag bij het ontdekken en respecteren van je grenzen. Wil je als beginner goed van start gaan, kijk dan ook eens bij de informatie over:

Ik kan maar een paar keer per maand naar de les komen, moet ik dan toch een abonnement nemen?
Ja, je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een abonnement waarbij je één keer per week les kunt volgen. Haal je dat niet, neem dan even contact met ons op, zodat we samen kunnen bespreken wat mogelijk is.

Kan ik met een groep collega's eenmalig een workshop boeken?
Ja natuurlijk! Graag zelfs! Je kunt kiezen uit ontzettend leuke workshops, die je ook volledig naar wens kunt aanpassen. Neem zeker even contact met ons op, dan kunnen we samen bespreken hoe we je wensen kunnen invullen.

Parkeren rondom Yogaplace Maastricht
Rondom Yogaplace Maastricht zijn veel parkeermogelijkheden, echter zijn hier overdag wel kosten aan verbonden. Van 8-18u (muv Donderdag 8-21) kost het parkeren €2,60 per uur. Na 18u (m.u.v. donderdag is het parkeren gratis. Bovendien zijn er parkeergarages in Maastricht waar het parkeren overdag goedkoper is dan aan de straat. De parkeergarages hebben een tarief van €2,25 per uur, maar deze zijn na 18u niet gratis.

De exacte mogelijkheden:
Parkeren aan de straat (St. Maartenspoort, Wycker Brugstraat):
Maandags t/m zaterdags 8 - 18u (muv donderdag) €2,60 per uur
Donderdags 8 - 21u: €2,60
Buiten deze tijden en op zondag: Gratis

Parkeren in een parkeergarage
Dichtstbijzijnde mogelijkheden zijn parkeergarage Mosae Forum, de Griend en Plein 1992
Op maandag t/m zondag €2,25 per uur.

Neem contact op

Share the love:

Gratis Proefles