Beginnen met Yoga

Zo begin je met Yoga

Je wil beginnen met yoga, maar weet niet goed hoe? Bij Yogaplace ben je altijd welkom. Weet je niet welke yogavorm het beste bij je past? Een indicatie krijg je al door onze yogaselector in te vullen. Voor je definitieve keuze overleggen we graag samen met jou welke yogasoort het beste bij je past. Je kunt een gratis en vrijblijvende proefles volgen om te ervaren hoe het voelt.

 

Als je je eerst wilt oriënteren, kun je hieronder lezen over een aantal situaties waarin yoga je kan helpen om je beter te voelen. In elke les en bij alle niveaus krijg je altijd veel persoonlijke aandacht van je yogaleraar en deze helpt je altijd om binnen je eigen grenzen te bewegen, zodat je je niet blesseert.

  • Heb je een te hoge bloeddruk?
  • Heb je overgewicht?
  • Heb je stijve gewrichten en een goede conditie?
  • Zoek je rust en ontspanning, met weinig inspanning?
  • Heb je last van kortademigheid of hyperventilatie?
  • Wil je leniger en fitter worden?
  • Heb je een hoge werkdruk of ervaar je veel stress?
  • Ben je oververmoeid en heb je een slechte conditie?
  • Ben je herstellende van een blessure, zoals hernia of meniscus?
  • Heb je last van een depressie of kamp je met angsten die voortkomen uit een trauma?

Heb je een te hoge bloeddruk?
Wist je dat je je bloeddruk kunt verlagen door regelmatig bepaalde yogahoudingen te doen? Yoga geeft je meer controle over je gezondheid en je lichaam. Met gerichte oefeningen kun je gewicht verliezen en je bloeddruk controleren. Als je je yogaleraar vooraf over je hoge bloeddruk informeert, krijg je voor, tijdens en na de les tips over hoe je veilig kan omgaan met je bloeddruk en misschien wel positief kan beïnvloeden met yoga.

Yoga zorgt ervoor dat je meer ontspant door je parasympatische zenuwstelsel te stimuleren. Hierdoor zwakt je actieve zenuwstelsel (het zogenaamde ‘fight or flight mechanisme’) af en kom je meer tot rust. Onderzoek (van onder andere de University of Yale 2007 en de Pennsylvania School of Medicine) heeft al aangetoond dat wanneer je twaalf weken lang minimaal twee keer per week yoga doet in combinatie met ademtherapie (of andere body-and-mind-therapieën), je een beter resultaat krijgt dan met bloeddrukverlagers.

Een zachte en ontspannen vorm van yoga is het meest geschikt om je bloeddruk te verlagen. Denk bijvoorbeeld aan onze Easy Flow yogalessen of de Yin Yogalessen. Hierbij leer je bovendien je ademhaling te controleren. Als je last hebt van specifieke klachten als gevolg van een te hoge bloeddruk, heb je misschien ook baat bij onze individuele Yogatherapie- en ademtherapiesessies.

Wil je meer weten over yoga bij hoge bloeddruk? Bel of mail ons dan gerust voor meer informatie.

Terug naar het overzicht

Heb je overgewicht?
Met bepaalde yoga-oefeningen zet je je metabolisme extra hard aan het werk. Yoga helpt je dan ook om af te vallen. Je yogaleraar adviseert je graag over de oefeningen die je daarbij helpen. Als je yoga doet, ga je merken je vanzelf behoefte krijgt aan lichtere en gezondere voeding. Zo kun je het prettige yogagevoel langer in je lichaam vasthouden.

Wil je afvallen met behulp van yoga? Neem dan even contact met ons op, dan overleggen we welke yogavorm het beste voor jou is.

Terug naar het overzicht

Heb je stijve gewrichten en een goede conditie?
Sport je regelmatig en zou je wel wat soepeler willen worden? Dan is yoga een zeer goede aanvulling op je work-out. Bij veel (duur)sporten belast je maar een beperkt aantal spiergroepen en/of gewrichten. Door de eenzijdige beweging kunnen je gewrichten verstijven en heb je een grotere kans op blessures. Yogaplace begeleidt je als sporter om je gewrichten soepeler en je spieren leniger te maken. Door je sport te completeren met yoga, activeer je ook je overige spieren en vergroot je je belastbaarheid en stretch je het onderliggende bindweefsel.

Door het bewust aansturen van je spieren leer je de focus te verleggen in je lichaam. Hierdoor opent je lichaam zich en krijg je de ruimte om je vrijer te bewegen. Je kunt je stijve gewrichten versoepelen met alle yogavormen uit ons aanbod. Zo haal je net iets meer kracht uit je hele lichaam. Met de rustige Yin Yogavorm haal je meer souplesse vanuit je kern.

Ben je nog niet zo lenig en laat ook je conditie te wensen over? Lees dan verder bij ‘Wil je leniger en fitter worden?’.

Bel of mail ons eens voor een bij jouw lichaam passend advies!

Terug naar het overzicht

Zoek je rust en ontspanning, met weinig inspanning?
Je leven is druk-druk-druk. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd in plaats van dat je zelf kunt bepalen hoe je dag eruit ziet. Je moet veel, je agenda is altijd vol. Dan heb je in je vrije tijd alleen nog maar behoefte aan rust. Even je hoofd leegmaken, even aan niets hoeven denken. Merk je dat je ook thuis continu bezig blijft en niet goed kunt ontspannen? Kom dan naar de shala van Yogaplace voor een kop thee en anderhalf uur pure ontspanning.

Je kunt bij Yogaplace kiezen uit dynamisch-actieve en rustige yogavarianten. Bij Easy Flow Yoga doe je yogahoudingen (asana's) in een rustig tempo. Bij Yin Yoga blijf je een wat langer in dezelfde asana, waardoor je het niveau van diepe ontspanning bereikt. Ashtanga is een veel actievere vorm van yoga die je op weer een andere manier laat ontspannen. Je kunt bij Yogaplace ook leren mediteren. Onder begeleiding van een ervaren leraar maak je kennis met principes van mediteren en leer je hoe je meer rust in je hoofd kunt brengen.

Bij Yogaplace leer je ontspannen in een rustige, warme en liefdevolle atmosfeer. Kom ervaren hoe je vanzelf je agenda vergeet en nieuwe energie opdoet voor de rest van je dag!

Terug naar het overzicht

Heb je last van kortademigheid of hyperventilatie?
Kortademigheid of hyperventilatie kan je aardig belemmeren. Waarschijnlijk weet je al heel goed wat je adem doet, bijvoorbeeld wanneer je je inspant. Bij Yogaplace leer je om opnieuw vertrouwen te krijgen in je adem. Door de bewuste yogabewegingen en de extra aandacht voor je ademhaling vergroot je je longcapaciteit. Daarnaast leer je om ook tijdens inspanning kalm te blijven. Dat is de basis van (Ashtanga) yoga, waarbij je een vrije ademhaling met geluid gebruikt. Als basis leer je allereerst de volledige yoga-ademhaling (de zogenaamde full yogic breath). Vervolgens kun je doorgroeien naar deze vrije ademhaling met geluid, een vrije ademtechniek die tijd vraagt om je deze eigen te maken. Doordat je tijdens de oefeningen heel regelmatig en bewust ademhaalt (en doordat je leraar je hier ook steeds alert op maakt), herken je je eigen adempatroon en leer je deze volledige ademhaling. Bijkomend voordeel – naast het verhelpen van je kortademigheid en hyperventilatie – is dat deze ademhaling je yoga-oefeningen (én je algehele conditie) op een positieve manier bevordert. Naast Ashtanga Yoga, helpen ook onze andere yogavormen je van je klachten af. Je kunt ook kiezen voor ademtherapie in een groep, of individueel.

Wil jij weer prettig kunnen ademhalen? Je adem weer kunnen vertrouwen, zoals je op je leven vertrouwt? Neem dan contact met ons op.

Terug naar het overzicht

Wil je leniger en fitter worden?
Yoga is dé manier om leniger en fitter te worden. Tenminste, dat is wat je als eerste effect zult ervaren: een gezonder en fitter lichaam. De yogahoudingen (asana's) helpen je steeds leniger te worden. Je hoeft niet al lenig te zijn, als je met yoga wilt starten. Je uitgangspositie is je lichaam op dit moment. Je leert zonder prestatiedrang je lichaam te accepteren zoals het is en stapje voor stapje verder te komen in de houdingen. Doordat de lessen gebaseerd zijn op Ashtanga Yoga, een dynamische, actieve yogavorm, wordt je uithoudingsvermogen groter. Je voelt je fitter en energieker en zult ook merken dat je vanzelf behoefte krijgt aan lichtere en gezondere voeding om het gevoel dat je lichaam heeft door yoga vast te houden.

Klinkt dit als muziek in je oren? Neem dan contact met ons op.

Terug naar het overzicht

Heb je een hoge werkdruk of ervaar je veel stress?
Iedereen heeft het weleens druk, bijvoorbeeld door je werk of door een stressvolle periode in je leven. Het is tijd om aan de bel te trekken, als je het gevoel hebt dat de druk te hoog oploopt en dat je leven erdoor in het honderd loopt. Dan is het belangrijk om voor jezelf een moment van stilstaan en rustig ademhalen te vinden.
Bij Yogaplace laat je de druk van alledag achter bij de deur. Of je nu een beginner, een gevorderde of een yogaleraar bent, onze leraren begeleiden je bij je ontspanning. Zij helpen je om je aandacht naar binnen te keren en je ervan bewust te worden hoe je prettiger kunt ontspannen, meer energie kunt ervaren, je klachten kunt verminderen en je weer beter in je vel kunt voelen. Neem een les lang de tijd om de dingen die zijn geweest of nog moeten gebeuren los te laten. De diepe ontspanning aan het einde van de les zorgt ervoor dat je de kalmte van de yogales langer bij je houdt, in de rest van je dag. Naarmate je dit proces vaker bewust doormaakt, zul je merken dat je het automatisch, vanuit jezelf gaat toepassen.

Terug naar het overzicht

Ben je oververmoeid en heb je slechte conditie?
Oververmoeidheid is vaak een reden om activiteit te vermijden, je bent tenslotte al moe. Door dan toch aan yoga te doen, leer je beter om te gaan met je energie. Je creëert zo de gelegenheid om te onderzoeken waar je moeheid vandaan komt en ernaar te luisteren in het moment. Dit helpt je om deze signalen vervolgens ook in je dagelijkse leven op te pikken en erop te acteren. Yoga is een rustige vorm van bewegen. Je bent zowel aan het inspannen als aan het ontspannen en bouwt zo je conditie weer op. De verschillende asana's (yogahoudingen) hebben een specifieke invloed op je energie. Door regelmatig aan yoga te doen, ga je beter slapen, voel je je fitter en krijg je stapje voor stapje een betere conditie.

Terug naar het overzicht

Ben je herstellende van een blessure, zoals hernia of meniscus?
Herstel vergt veel van je. Zowel fysiek als mentaal. Dat betekent echter niet, dat je niet zou kunnen beginnen of blijven doorgaan met yoga. Onze gecertificeerde yogaleraren begeleiden je in de asana’s (houdingen), die juist voor jou zeer geschikt zijn. Bij herstel na een hernia is bijvoorbeeld het verstevigen van je buikspieren belangrijk. Ook adviseren ze je over de asana's, die je beter kunt vermijden. 'Nice and easy' is de boodschap: luister naar je lichaam en doe wat je als goed ervaart. Behalve dat je (buik)spieren aansterken, zorgt yoga ook voor een versneld herstel, een subtiele massage van je inwendige organen, het bewaren van de rust en het terugkrijgen van het vertrouwen in je lichaam.

Terug naar het overzicht

Heb je last van een depressie of kamp je met angsten die voortkomen uit een trauma?
Depressies en angsten kunnen je levensplezier aardig in de weg staan. Door fysiek aan de slag te gaan, help je ook je geest weer op de rails. Bij Yogaplace kun je in de beschutte setting van een yogatherapie- of ademtherapiesessie in alle rust leren hoe je om kunt gaan met die momenten waarop je minder fijn in je vel zit. Onder begeleiding van een speciaal hiervoor opgeleide therapeut ontdek je waar je emoties vandaan komen, waardoor ze getriggerd worden en hoe je ermee om kunt gaan, om ze geleidelijk los te kunnen laten.

Terug naar het overzicht

begin met Yoga

Share the love:

Gratis proefles

Maak vrijblijvend een afspraak voor een gratis proefles. Kom binnen en ervaar!

Maak afspraak

Welke yogastijl past bij mij?

Beantwoord de drie bovenstaande vragen en ontdek welke yogastijl bij jou past!

Huidige maanstand

Huidige Maanstand
Gratis Proefles