Yoga & food

Yoga & food

Je doet al een tijdje aan yoga en je vindt het heerlijk. Je gaat naar je wekelijkse klasje of je hebt al een volwaardige home-practice. Je raakt bekend met yoga-jargon als ‘asana’s’ en ‘pranayama’ en je wil nog wel eens een yoga-sutra als quote op je facebook-tijdlijn zetten. Kortom je noemt jezelf yogi.

Naarmate je je practice verdiept, je vaker je mat uitrolt, kom je ook steeds meer in contact met je lijf. Je voelt spieren waar je het bestaan niet van wist. Je wordt flexibeler op plekken waar je nooit van verwachtte dat er überhaupt buiging en strekking mogelijk was. En ineens merk je dat dat wat je gisteravond gegeten hebt invloed heeft op je energie-niveau tijdens je practice deze ochtend. Ja, yoga en voeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De yogi’s uit het oude India waren asceet. Ze aten vruchten, noten en knollen. Ze praktiseerden geweldloosheid (‘ahimsa’) en aten daarom geen dierlijke producten, ze waren veganist. Tegenwoordig hebben we hele andere uitdagingen dan wat noten zoeken. Maar uitdagingen of niet als yogi is het best interessant om gezonde voeding in het algemeen en een vegan lifestyle in het bijzonder te overwegen.

Geen tijd om te koken

Een van je uitdagingen is tijd. Tijd heb je niet. Je bent druk druk druk. Uitgebreid koken beperk je dan ook tot het weekend en tot de feestdagen. Terwijl gezond en vegan koken niet veel tijd hoeft te kosten. Met wat basis snijtechnieken, wat oven- en wok-kennis kom je al heel ver. Ik daag je uit: in 30 minuten ben je in staat om alleen met verse producten een gezonde en lekkere maaltijd in elkaar te toveren. Denk aan geroosterde zoete aardappel uit de oven, gegrilde courgette en aubergine erbij, wat verse pesto van basilicum, pijnboompitten en een goede olijfolie en je bent klaar. Lekker na je practice.

Vlees hebben we nodig

We zijn bijna allemaal opgegroeid met een maaltijd van aardappelen groente vlees. De Hollandse keuken. Oma kookte in ieder geval zo. Misschien was je moeder al wat creatiever, maar die drie-eenheid lijkt in onze genen verankerd te zijn. Dierlijke eiwitten in de vorm van vlees toonden rijkdom. Vlees werd gezien als een onmisbare bron aan voedingsstoffen. Echter tegenwoordig weet je dat vlees niet altijd je gezondheid bevordert. Een plantaardig dieet laat je lichter voelen en voldoet net zo goed in je eiwitvoorziening. Je zult je maaltijd anders op moeten bouwen en een beetje nadenken over combinaties. Maar als je met aandacht inkoopt, kom je niets te kort. Sterker nog je mist alle dierlijke ellende uit de bio-industrie.

Vegan is vies

Veganistisch zijn wordt al een stuk hipper als je het ‘vegan’ noemt. Het geitenwollensokken imago is er dan ook ondertussen vanaf, maar het vooroordeel dat al die peulvruchten en soja echt niet lekker zijn heerst nog. Vegan is niet vies. Groente, fruit, noten, zaden, kruiden en specerijen maken koken tot een feest. Zoveel kleur lag er nog nooit op je bord! Al je zintuigen eten mee als je veganistisch gekookt hebt. Groente in de hoofdrol zorgt voor ‘a lovely planet’, maar ook voor een yoga practice vol prana. ‘Go vegan’ en je weet wat ik bedoel. Je energie neemt toe, je flexibiliteit, je levensvreugde. En dat is echt niet vies. Practice, practice and all is coming. Ook qua eten en koken!

Info@sterk-leven.nl

- Vicky Sterk

meer blog

Share the love:

Gratis Proefles